Digital Analytics
Stockholms stad

Skola Medieinstitutet i Sverige AB

Utbildningsstart

1 september 2020

Studielängd

1 år

Studieort

Stockholms stad

Ansökan öppnar

Vår 2020

Pris

0 kr CSN

Kort om utbildningen

Digital analys av mediekanaler och användarbeteendenWebbanalys är idag ett måste för företag. Webbanalysverktyg som Google Analytics och Adobe Analytics är ett måste för företag för att kunna ta strategiska beslut. De senaste åren har utvecklingen gått fort.

Vi mäter inte bara vad användaren gör på webbplatsen, vi vill också kunna se beteendet i appar, operativsystem, offline, playtjänster, speltjänster, etcetera. Den snabba utvecklingen gör att rekryteringsbehoven stora.

Yrkesrollen Digital Analytics handlar om att mäta och analysera det digitala landskapet. Fokus ligger på att testa och optimera den digitala upplevelsen för användaren. Yrkesroller som examinerade studenter kan ta är bland annat digital analytiker, webbanalytiker, konverteringsoptimerare, CRO-konsult och digital strateg.