Vi stödjer tyvärr inte din webbläsare. Uppgradera till senaste versionen för mer säkerhet, högre hastighet och den bästa upplevelsen av Blocket Utbildning.

Yrkesutbildningar inom PR & Kommunikation

11 utbildningar hittades
Välj filter
Studietakt
Sen ansökan
Plats

Yrkesutbildningar inom PR & Kommunikation

11 utbildningar hittades

PR-Strateg – Vi förbereder dig för arbetslivet

  • Yrkesutbildning
  • Distans
  • 1 år
  • 100%
Distansinstitutet logotyp

En PR-strateg kan hantera anseendet för en organisation eller en person genom bl.a. medierelationer och lobbying. Några ord från ämnesexperten Sandra Syftet med denna utbildning är att du ska kunna gå rakt in i en roll som PR-strateg och känna dig väl förberedd och fylld med inspiration. Den lämpar sig bäst om du inte har tidigare erfarenhet från branschen. Kunskaperna du får kommer ge dig nytta både vid jobbansökningar och utveckling i din nuvarande roll. Det kan hjälpa dig att skapa mer synlighet både för ditt eget och andras varumärke. PR, Public Relations, bygger på att skapa starka relationer mellan ett företag (eller en person) och media, allmänheten och kunder. Till skillnad från hur reklam vanligtvis fungerar så används PR på en mer strategisk nivå för att stärka ett varumärke och dess kommunikation på lång sikt. Genom min erfarenhet vet jag hur viktigt kreativitet och försäljning är i det här yrket och du kommer få handfasta metoder runt detta som gör dig attraktiv för arbetsgivare och att du sticker ut i din framtida roll som PR-strateg.

Löpande starter

Distansinstitutet
Distansinstitutet logotyp

Social Media Manager

  • Yrkesutbildning
  • Online
  • Egen takt
  • Egen takt
Academy Online logotyp

Vill du bli bäst på sociala medier och ansvara för en viktig kommunikationskanal för ditt företag? Sociala medier är en viktig marknadsföringskanal för företag och kommer att bli allt viktigare i framtiden. Sociala medier är en av flera kommunikationskanaler ett företag har för att nå ut i en konkurrensutsatt marknad. Det har blivit allt vanligare att kommunikationen mellan företag och deras kunder sker genom olika kanaler i sociala medier. Många tar del av vad som skrivs om ett företag, deras vara eller tjänst innan de beslutar sig för att köpa vilket innebär att det måste finnas en strategi hur företaget vill synas och upplevas av kunderna samt hur kommunikationen ska hanteras kontinuerligt. Utbildningen till Certifierad Social Media Manager består av tre delkurser. Fokus i utbildningen består av att du ska lära dig att använda de olika kanalerna och arbeta långsiktigt med att förstärka företagets varumärke. Du läser utbildningen i valfri studietakt, men utbildningen motsvarar ca 6 veckors heltidsstudier. Välkommen att anmäla dig och låta din framgångsresa starta tillsammans med oss!

Löpande starter

Academy Online
Academy Online logotyp

Digital marknadsförare

  • Yrkesutbildning
  • Online
  • 6 veckor
  • 50%
Solid Affärsutbildning logotyp

Utbildningen Digital marknadsförare kommer att ge dig grunderna i att arbeta med digital marknadsföring så som arbete med sociala medier, sökmotoroptimering, utveckla webbsidor med mera. Utbildningens innehåll Under utbildningen får du ett brett perspektiv på arbete med digital marknadsföring. Många människor lägger extremt mycket tid på olika digitala plattformar, och idag finns tekniker att både skräddarsy det som visas och vart det visas på ett helt nytt sätt. Många kunder tar del av det som skrivs av och om ett företag eller produkt innan de beslutar sig för ett köp. Därför är en genomtänkt strategi och handlingsplan, men också kunskap för hur man lyckas med svårigheten att synas mot kunderna. Det kan gälla kunskaper om kommunikationsstrategier, sökmotoroptimering, affiliatemarknadsföring, sociala medier, grafisk profilering mm. Dessa olika områden behandlas i utbildningen liksom hur olika grupper använder olika kanaler, vilka spelregler som reglerar kommunikationen i kanalerna och mycket mer. Upplägg & Studielängd Utbildningen sker på distans där du tittar på strömmande filmer, deltar i lärardiskussioner, jobbar med riktiga case eller programvaror. Allt detta gör du i din egen takt, när och hur du vill. Allt som krävs är en dator, smartphone, surfplatta eller liknande. Du läser utbildningen i valfri studietakt. Utbildningen motsvarar dock ca 6 veckors heltidsstudier. I kursportalen finns även alla examinerande inlämningsuppgifter och slutprov som sedan rättas av utbildningens lärare. Du kan diskutera innehållet i kursen och de examinerande uppgifterna med läraren under hela kursen.

Löpande starter

Solid Affärsutbildning
Solid Affärsutbildning logotyp

Diplomerad kommunikatör

  • Yrkesutbildning
  • Flera orter
  • 1 termin
  • Deltid
Sensus logotyp

För att fungera framgångsrikt i rollen som kommunikatör behöver du ha både strategiska och praktiska kunskaper om information och hur man kommunicerar. Utbildningen är en grundläggande kommunikatörsutbildning. Utbildningen vänder sig till dig som arbetar med eller har tidigare erfarenhet av arbete med information och kommunikation och som behöver bredda dina teoretiska och praktiska kunskaper.

Löpande starter

Sensus
Sensus logotyp

Kommunikatör – Ger goda möjligheter för karriären

  • Yrkesutbildning
  • Distans
  • 6 månader
  • 50%
Distansinstitutet logotyp

En kommunikatör arbetar med både strategisk och praktisk kommunikation på ett företag eller en organisation. Några ord från ämnesexperten Petra Som utbildad kommunikatör kan du arbeta både som kommunikatör, informatör eller redaktör. Den här spännande yrkesrollen innefattar en stor variation i arbetsuppgifter. Att arbeta med kommunikation är på de flesta arbetsplatser väldigt kreativt. Utöver en bra känsla för retorik, pedagogik och social förmåga bör en kommunikatör ha kunskaper om begrepp som kommunikationsplanering, omvärldsanalys och krishantering. Eftersom rollen är så bred är också möjligheterna till arbete mycket goda för utbildade kommunikatörer då de flesta arbetsplatser idag har någon form av behov för kompetensen då man behöver ”nå ut genom bruset”. Den här utbildningen ger dig en stadig grund att stå på inför din karriär inom kommunikation. Momenten du genomför i utbildningen är samma typ av moment och arbetsuppgifter som många kommunikatörer arbetar med dagligen oavsett om man är generalist eller specialist. Om du vill arbeta både kreativt och strategiskt med kommunikation på en kommunikationsbyrå eller på en kommunikations- eller marknadsavdelning är det här utbildningen för dig.

Löpande starter

Distansinstitutet
Distansinstitutet logotyp

Kurs i influencer marketing på distans

  • Yrkesutbildning
  • Distans
  • 5-10 timmar
  • 50%
Nordic Tech Institute logotyp

I den här kursen kommer du erhålla en praktisk genomgång av de viktigaste elementen i Influencer Marketing - ett av de snabbast växande marknadsföringsmetoderna just nu! Det finns miljontals innehållsskapare på sociala medie-plattformar som YouTube, Instagram och andra plattformar man kan dra nytta av när man vill föra ut sitt budskap. Denna strategi har framgångsrikt anammats av många stora varumärken både nationellt och globalt. Detta har lett till att allt fler företag efterfrågar kompetens inom Influencer Marketing. Kursen fokuserar på att täcka alla viktiga moment inom Influencer Marketing - från att hitta influencers till att utvärdera resultatet. I kursen, som också innehåller praktiska mallar du kan ta med dig ut i arbetslivet, får du lära dig hur du skapar tillväxt och även väver ihop Influencer Marketing med betald annonsering på Facebook. Kursen riktar sig till dig som driver eget, arbetar eller vill arbeta på ett B2C-varumärke (dvs. som arbetar med försäljning mot konsumenter). Din kurshandledare, Influencer Marketing-experten Alexander Gradin, kommer även finnas tillgänglig under kursens gång för frågor, för att säkerställa att du på riktigt blir en Influencer Marketing-expert på en vecka! Vem är kursen i Influencer Marketing för? Kursen är specifikt riktad för dig som vill förstå hur Influencer Marketing-världen fungerar. Den är ämnad för studenter, karriärister och marknadsförare som vill förstå metoden och få insikter i hur man går tillväga för att framgångsrikt lyckas med Influencer Marketing. Den speglar expertisen ett B2C-varumärke (företag som säljer mot konsument och inte företag) måste besitta för att kunna skapa tillväxt och försäljning såsom andra framgångsrika varumärken gjort med hjälp av Influencer Marketing. Varje år har investeringarna i Influencer Marketing ökat lavinartat och med kursen hoppas vi att kunskapsnivån höjs för att främja ännu bättre resultat i sina kampanjer. En målgrupp som kursen är bra för… För dig som jobbar, vill jobba eller har jobbat med digital marknadsföring på ett B2C-varumärke För dig som har en någorlunda förkunskap kring hur Influencer Marketing fungerar För dig som driver ett eget företag och vill växa din e-handel eller verksamhet För dig som har som strategi att knyta dig an ambassadörer till ditt varumärke

Löpande starter

Nordic Tech Institute
Nordic Tech Institute logotyp

Digitala idéer & kreativitet - Bättre digitalt innehåll

  • Yrkesutbildning
  • Online
  • 20-30 timmar
  • 50%
Nordic Tech Institute logotyp

Du kommer under denna kurs att få praktiska tips och verktyg för hur du kan ta fram idéer och innehåll som passar för dina digitala och sociala kanaler och hur du kan göra för att få spridning på dom via b la digitala PR-knep och Influencers. Kursen ger dig inspiration, trender och verktyg som kan hjälpa dig på vägen samt en massa konkreta metoder och frågeställningar som kan få dig och ditt team att ta fram riktigt bra, digitala kampanjkoncept. Det är svårare att fånga mottagarnas intresse i dagens reklambrus och därför krävs nya, kreativa och anpassade idéer. Vi tar fasta också på att modern, kreativ kommunikation handlar om mer än att roliga och spännande idéer. Det handlar om att kunna möta sina mottagare. Både på ett normkritiskt och inkluderande sätt, men också genom att låta dom vara medskapare av innehållet. Vem är kursen i digitala idéer och kreativitet för? Den är för dig som redan arbetar med att överse eller själv skapa innehåll till reklamkampanjer i digitala och sociala kanaler. Du kan både jobba som marknadschef, sociala medier ansvarig, influencer marketing kampanjer, PR eller reklam. Du kan både vara junior och ha en massa erfarenhet. Det här en en kurs alla som arbetar kreativt bör uppdatera sig med då och då! Efter kursen i digitala idéer och kreativitet Efter kursen kan du jobba bättre och mer effektivt som digital innehållsskapare. Du och ditt team kan få en till en smidigare, snabbare och mer digitalt anpassad arbetsprocess som gör att ni får det roligare när ni idéer och dessutom förbättrar era kampanjens resultat. Du kan lättare inkludera influencer marketing, digital PR och normkritiskt tänkande i dina kampanjer. Förutsättningar för att dina idéer ska spridas och tas emot väl av din målgrupp.

Löpande starter

Nordic Tech Institute
Nordic Tech Institute logotyp

Kurs i marknadsföring i TikTok på distans

  • Yrkesutbildning
  • Distans
  • 10-15 timmar
  • 100%
Nordic Tech Institute logotyp

Den här kursen ger dig kunskap och verktyg för att sätta igång med marknadsföring på sociala medier-plattformen TikTok. Du får en introduktion till vad TikTok är och varför du ska använda plattformen i marknadsföringssyfte. Du lär dig också hur du ska tänka när du skapar innehåll till TikTok som är optimerat för spridning samt hur du lägger upp en plan för en närvaro på plattformen. Vem är kursen i TikTok för? För dig som jobbar med marknadsföring på ett företag och vill förstå hur TikTok kan implementeras i den digitala strategin För dig som jobbar kreativt med innehåll på sociala medier För dig som är konsult eller jobbar på byrå och vill erbjuda marknadsföring på TikTok som tjänst För dig som driver företag och vill använda TikTok för att nå din målgrupp Vad kan jag uppnå efter den här kursen? Efter kursen kommer du att kunna: Implementera TikTok i din sociala medier-strategi Ge rådgivning och skapa inom TikTok strategier Skapa innehåll och bygga en närvaro på TikTok Planera din första kampanj eller challenge på TikTok Kursansvarig: Joella Skoogh Joella Skoogh har flerårig erfarenhet av att jobba både strategiskt och operativt med sociala medier, digital marknadsföring och PR både på byrå och företag. Hon jobbar idag som konsult och hjälper sina kunder med strategiarbete, rådgivning och utbildning inom digital kommunikation, varumärkesbyggande och TikTok som plattform.

Löpande starter

Nordic Tech Institute
Nordic Tech Institute logotyp

Content production för sociala medier - Distans

  • Yrkesutbildning
  • Online
  • 20-30 timmar
  • 50%
Nordic Tech Institute logotyp

Att skapa content för sociala medier handlar om att löpande ta hand om ditt varumärke och dina relationer med kunder, nya som befintliga. Detta görs genom att skapa innehåll (text, video, bild) som engagerar din målgrupp och som anpassats efter kanaler och målsättningar. Den här kursen behandlar alla områden inom att planera, producera och publicera innehåll optimerat för sociala medier. Du får handfasta tips och guidning kring hur du tar fram innehåll som driver försäljning, ökad varumärkeskännedom och engagemang. Vi går igenom formatanpassningar och hur du estimerar din tid. Du får även tips om de mest effektiva och använda tjänsterna och verktygen som används i branschen. Men framförallt lär du dig att skapa innehåll med högt produktionsvärde. Vi skapar moodboards, tar fram en tonalitet och går igenom hur du filmar, designar och skriver för sociala medier. Kursen är fylld med användbara mallar och vägledning i de olika social mediakanalerna. De kanaler vi fokuserar mest på är Facebook och Instagram, men vi går även igenom LinkedIn, Twitter, Youtube, TikTok och Snapchat.

Löpande starter

Nordic Tech Institute
Nordic Tech Institute logotyp

Social Media Manager - Onlineutbildning

  • Yrkesutbildning
  • Online
  • Egen takt
  • 50%
Grafiska Akademin logotyp

Som Social Media Manager ansvar du för företagets sociala medier, marknadsföring och digitala kampanjer. På denna kurs lär du dig att producera kreativt innehåll och högkvalitativa strategier för att driva riktad trafik i dina sociala kanaler. I rollen som Social Media Manager behöver du en bred samling av digital kunskaper för att kunna identifiera möjligheter, skapa intressant innehåll och konvertera så många följare som möjligt till lojala kunder. En framgångsrik Social Media Manager måste kunna producera innehåll på egen hand samt kunna delegera uppgifter till andra vid behov. Allt detta och mer får du lära dig under denna utbildning. Du kan påbörja utbildningen när du vill och studera varifrån du vill. Utbildningen består av 4 moduler och vi rekommenderar att göra 1 modul i veckan för bästa resultat men du kan också välja att genomföra utbildningen i din egna takt. Under utbildningen har du alltid möjlighet att kontakta en kursledare för att få hjälp och du har tillgång till utbildningen i ett helt år. Vem passar utbildningen Social Media Manager för? Kursen riktar sig till dig som vill ha en ny karriär eller redan jobbar i branschen men vill uppdatera din digitala kunskaper och förbättra företagets kommunikations­strategi. Social Media Manager-kursen passar även dig som driver eget företag och vill lära dig kommunicera bättre med dina kunder och ta din digitala närvaro till nästa nivå. Observera att utbildningen inte är CSN-berättigad. Ange rabattkod "blocket" vid onlineköp, så får du 10% rabatt på kursen! Besök vår hemsida för att läsa mer om utbildningen och de 4 modulerna!

Löpande starter

Grafiska Akademin
Grafiska Akademin logotyp

Sociala medier manager

  • Yrkesutbildning
  • Online
  • 6 veckor
  • 50%
Solid Affärsutbildning logotyp

Utbildningen till Sociala medier manager kommer att ge dig både de tekniska och strategiska grunderna till att kommunicera, men framför allt i hur företag kan vara relevanta på sociala medier. Sociala medier är en allt viktigare marknadsföringskanal och kommunikationskanal för företag. Många kunder tar del av det som skrivs av och om ett företag eller produkt innan de beslutar sig för ett köp. Därför är en genomtänkt strategi och handlingsplan för hur företaget vill synas och upplevas av kunderna. Utbildningens innehåll Utbildningen tar bl a upp grundläggande kunskaper om olika sociala medier, t ex Facebook, Instagram, LinkedIn mm, olika gruppers användande av olika kanaler och hur de används bäst mot olika målgrupper. Vi går igenom de spelregler som reglerar kommunikation på social medier och hur sociala medierna regleras av logaritmer och olika aktiviteter. Utöver det kollar vi på kommunikationsstrategier, kommunikationsmål, grafisk profilering mm. Upplägg & Studielängd Utbildningen är på distans där du tittar på strömmande filmer, deltar i lärardiskussioner, jobbar med riktiga case eller programvaror. Allt detta gör du i din egen takt, när och hur du vill. Allt som krävs är en dator, smartphone, surfplatta eller liknande. Du läser utbildningen i valfri studietakt. Utbildningen motsvarar dock ca 6 veckors heltidsstudier. I kursportalen finns även alla examinerande inlämningsuppgifter och slutprov som sedan rättas av utbildningens lärare. Du kan diskutera innehållet i kursen och de examinerande uppgifterna med läraren under hela kursen.

Löpande starter

Solid Affärsutbildning
Solid Affärsutbildning logotyp