Hot och våld - Hur bemöter vi hotfulla personer?

Durewall Institutet
Service & Kundtjänst
Säkerhet & Skydd
Sammanfattning
Utbildningstyp
Företagsutbildning
Studietakt
Heltid
Studielängd
1 dag
Läs mer och ansök
Utbildningsstarter
Sverige
Löpande starter
Kort om utbildningen

Konflikthantering för handläggare, socialsekreterare, service och handel m fl
Målet med utbildningen är att deltagaren ska få kunskaper i vilka mekanismer som utlöser en hotfull eller våldsam situation, samt hur man med hjälp av kroppsspråk, förhållningssätt och bemötande kan undvika och bemöta hotfulla beteenden. Fokus ligger på att förebygga att situationen uppstår.

Verbal konflikthantering för att trappa ned en obehaglig situation är ett av många verktyg som kursdeltagarna får med sig. Deltagaren ska också genom medvetenhet om hur man kan arrangera sin arbetsplats när det gäller möblering, flyktvägar mm. kunna minska riskerna för att hamna i en trängd situation.

Målgrupp
Handläggare, socialsekreterare, socionomer inom socialtjänsten, arbetsförmedling, försäkringskassa samt andra arbetsplatser där personalen riskerar att utsättas för hot och våld. Ca 3800 handläggare hos Försäkringskassan/skatteverket har genomgått denna utbildning under senare år.

Kommentarer från kursdeltagare:
- Eftersom jag möter klienter både per telefon och rent fysiskt så behövs detta absolut. Känslan att man vet att man gör rätt betyder mycket. Man blir stärkt i sin roll.Föreläsaren var mycket bra och var väldigt lätt att lyssna på...tydlig och klar. - Carina Granfeldt

Omfattning
Vi anpassar utbildning samt exempel utifrån er verksamhet. Det finns även möjlighet att bygga på utbildningen med fysiskt självskydd om man önskar.

Läs mer och ansök
Om Durewall Institutet

Våra utbildningar har ett snittbetyg på 4,7 av 5 baserat på 371 recensioner.

Utbildningstyper
Företagsutbildning
Utbildarens webbsajt
Läs mer och ansök

Liknande utbildningar

Artiklar